[ home ]  [ projecten ]  [ thema's ] [ agenda ] [ tips ]  [ contact en route ]

Gezonden Gronden ?

Projectweek Duurzaam Voedsel

folder VS duurzaam voedsel

PROJECTWEEK

dinsdag
15 februari 2011

10.30-14.30 uur
klas 12
Locatie:
Eetbaar Park
Zuiderpark

dinsdag
22 februari 2011

10.30-14.30 uur
klas 10.1 en 10.3
Locaties:
Eetbaar Park
Zuiderpark en
ATV Nut & Genoegen

woensdag
23 februari 2011

10.30-14.30 uur
klas 9.2 10.2 en 10.4
Locaties:
Eetbaar Park
Zuiderpark en
ATV Nut & Genoegen

donderdag
24 februari 2011

10.30-14.30 uur
klas 9.1 9.3 en 9.4
Locaties:
Eetbaar Park
Zuiderpark en
ATV Nut & Genoegen

Locaties:

Zuiderpark logo

Eetbaar Park 1
Permacultuurtuin en paviljoen op het terrein van Natuur en Milieu Educatie in het Zuiderpark bij Stadsboerderij de Herwijerhoeve
(Zuiderpark, ingang Vreeswijkstraat)
Anna Polakweg 7, 2533 SW Den Haag

Eetbaar Park 2
Permacultuurtuin in aanleg op het terrein van ATV Nut en Genoegen Meppelweg 882 te Den Haag

Op de in de linker kolom vermelde dagen kwamen klassen 9 en 10 van de Vrije School uit Den Haag naar onze Permacultuurtuinen. Ze deden dit in het kader van de jaarlijkse thema week rondom duurzame ontwikkelingen.
Duurzaam voedsel wordt dit jaar van alle kanten benaderd en onderzocht en talloze kundigen en enthousiasten geven een bijdrage. Pierre Wind opent de week op maandag en allerlei introducties, workshops en presentaties voeren de leerlingen langs de talrijke facetten van productie, bewerking, vermarkten, bereiden en consumeren. Etische, ecologische, sociale en ecomomische en gezondheidsaspecten worden bekeken.
De leerlingen gaan dus ook op onze tuinen aan de slag.

Tekst geplukt van de website van de Vrije School:
[ klik hier ]

Een foto impressie van dinsdag 15 februari met klas 10 op het Zuiderpark.

Vrije School 1

Vrije School 2

Vrije School 3

Vrije School 4

Vrije School 5

Vrije School 6

Projectweek Duurzame voeding komt er aan

Voor de 4e keer werkt de Vrije School Den Haag één week van het schooljaar aan Duurzame Ontwikkeling. Alle leerlingen worden geïnformeerd, geïnspireerd & uitgedaagd na te denken over dit onderwerp. Voor elke klas heeft de school een programma in petto dat aansluit op leeftijd & belevingswereld. Een uniek project dat elk jaar met veel enthousiasme wordt voorbereid en beleefd. Met als gevolg een elk jaar groeiend aantal idealisten met kennis van zaken over Duurzame Ontwikkeling.

In de zevende klas (1ste klas Voortgezet Onderwijs) krijgen de leerlingen een weekprogramma "Uitvinders in de klas". Daarbij worden ze uitgedaagd om een product te verzinnen dat nog niet bestaat en waar de wereld beter van wordt. Het octrooi aanvragen op ideeën en uitvindingen wordt behandeld en moet een enkeling misschien wel in de praktijk brengen! De achtste klas maakt concrete plannen voor de verduurzaming van de eigen woonbuurt. Deze plannen worden met experts uitgewisseld, zoals de gemeente Den Haag, de NS, de politie of een van de ministeries. De negende en tiende klassen doen het project Duurzame Ontwikkeling, waarvoor een week lang alle andere lessen vervallen.
Elk jaar verdiepen de leerlingen zich volledig in het gekozen thema. Dat was het eerste jaar Water, het tweede jaar Energie, afgelopen jaar "Cradle to Cradle" en dit jaar Duurzaam Voedsel. Onderdelen uit de hele (mondiale) voedselketen komen aan bod, zoals de productie, handel en consumptie.
De leerlingen doen workshops o.l.v. jonge gepassioneerde ondernemers, docenten en studenten van buiten de school.
De tiende klassen houden een Duurzame proeverij voor reizende jongeren op Den Haag Centraal Station.
De negende klassen bereiden een duurzame maaltijd voor de ouders.
De elfde klas doet een stage bij een sociale instelling (denk aan gehandicapten, drugszorg, sociaalpedagogisch of maatschappelijk werk). Vooraf krijgen de leerlingen tips hoe ze het effect van hun zorginstelling op de maatschappij in kaart kunnen brengen. Met hun waarnemingen tijdens de stage beantwoorden ze vragen over de maatschappelijke verantwoordelijkheden die hun instelling neemt.
De twaalfde klas doet een extra groot project Duurzame Ontwikkeling: twee weken lang vervallen alle lessen daarvoor.
De eerste week staat bol van de workshops, debatten en lezingen door vooraanstaande sprekers; de tweede week doen de leerlingen een 'ideële stage' bij instellingen en bedrijven die op het gebied van duurzame ontwikkeling actief zijn. Duurzaam Voedsel

Iedereen die een beetje vooruitdenkt is bezig om de ontwikkelingen in de maatschappij duurzamer te laten verlopen. Ook op het gebied van voedsel; bij de productie, handel, consumptie en alles wat daar tussenin zit.
Het grootste probleem van de gewone landbouw is het verbruik van brandstoffen zoals stookolie. Denk aan de kassen of de landbouwmachinerie. Maar er liggen meer kansen om te ontwikkelen; Kunstmest, bestrijdingsmiddelen, genetische manipulatie. We gaan kennismaken met alternatieven: permacultuur en biologisch-dynamische landbouw. Ook voor de problemen die door de grootschaligheid van handel, financiering en vervoer worden veroorzaakt, zijn duurzame oplossingen in de maak, waarmee we gaan kennis maken. Uiteindelijk bepaalt de consument wat het meest gekocht wordt. Hoe kun jij als consument bijdragen aan een duurzamere wereld en hoe kan je de andere consumenten daarbij laten helpen?


 

  

PERMACULTUUR CENTRUM DEN HAAG / GEZONDE GRONDEN
Weimarstraat 23, Den Haag
TEL 070-3569978

home